Hiilihydraattirajoitus hillitsee de novo -lipogeneesiä – uudet 6 kuukauden tulokset vahvistavat Volekin linjaa
Tuore puolen vuoden satunnaistettu kontrolloitu tutkimus (RCT) osoittaa, että kalorirajoittamaton vähähiilihydraattinen ruokavalio (≤20 E% hiilihydraatteja, runsasrasvainen) muuttaa tyypin 2 diabeetikoiden veren fosfolipidien rasvahappokoostumusta suuntaan, jota aiemmat epidemiologiset tiedot pitävät sydäntä suojaavana – vaikka tyydyttyneen rasvan saanti nousi 2,6-kertaiseksi. Verrattuna kontrolliruokavalioon (50–60 E% hiilihydraatteja) vähähiilihydraattinen vähensi merkitsevästi kokonais-SFA:ta ja MUFA:ta sekä nosti PUFA:ta. Erityisen kiinnostavaa: - Palmitoleiinihappo (16:1n-7), de novo -lipogeneesin (DNL) markkeri, laski 23 %. - Dihomo-γ-linoleenihappo (20:3n-6) laski 12 %. - Arakidonihappo (20:4n-6) nousi 9 %. Samalla desaturaasiaktiivisuudet muuttuivat suotuisasti: SCD1 ja Δ6-desaturaasi laskivat, Δ5-desaturaasi nousi. Nämä muutokset näkyivät jo 3 kuukauden kohdalla ja säilyivät tutkimuksen loppuun asti. Löydökset ovat suora jatkumo Hyde et al. 2019 -tutkimukselle (...