Edmund Husserl ja fenomenologia – Osa I: Fenomenologia ei ole psykologiaa
Edmund Husserl (1859–1938) oli saksalainen filosofi, jota pidetään modernin fenomenologian perustajana. Hänen filosofinen työnsä keskittyi tietoisuuden rakenteiden ja kokemusten olemuksen tutkimiseen. Husserl kehitti fenomenologisen menetelmän, jonka tavoitteena oli paljastaa kokemusten perimmäiset merkitykset vapautumalla ennakko-oletuksista ja luonnollisista asenteista.
Ideoita puhtaasta fenomenologiasta ja fenomenologisesta filosofiasta -teoksensa johdannossa Husserl oikoo laajalle levinnyttä harhaluuloa, jonka mukaan fenomenologia olisi psykologiaa (s. 13-15). Avaamme siis tämän kirjoitussarjan heivaamalla mainitun harhaluulon romukoppaan.
Fenomenologian ja psykologian ero
- Väärinkäsitys: Husserl käsittelee johdannossa sitä yleistä väärinkäsitystä, että fenomenologia olisi psykologiaa. Hän korostaa, että fenomenologia on periaatteellisesti ja metodologisesti aivan eri asia kuin psykologia. Siinä missä psykologia tutkii mielen tiloja empiirisinä ilmiöinä, fenomenologia keskittyy tietoisuuden rakenteisiin ja kokemusten olemukseen.
- Fenomenologian kohde: Fenomenologia tutkii "ilmiöitä", mutta se ei rajoitu havaittavissa oleviin mielen tiloihin tai empiiriseen dataan, kuten psykologia. Sen sijaan se pyrkii syvempään ymmärrykseen siitä, miten asiat ilmenevät tietoisuudelle, tavoitteenaan löytää kokemusten perusrakenteet.
Fenomenologinen reduktio
- Tieteellisten lähestymistapojen muuttaminen: Husserl painottaa, että fenomenologian harjoittaminen vaatii tietynlaista "fenomenologista reduktiota", mikä tarkoittaa aiempien käsitysten ja luonnollisten asenteiden syrjään jättämistä, jotta voidaan keskittyä pelkästään siihen, miten asiat ilmenevät tietoisuudessa. Tämä on olennainen ero verrattuna tavanomaiseen tieteelliseen lähestymistapaan, joka saattaa olla liian sidottu empiirisiin havaintoihin ja luonnolliseen maailmankuvaan.
Tieteen perustavanlaatuinen tehtävä
- Fenomenologian perimmäinen tavoite: Husserl esittää, että fenomenologia pyrkii ymmärtämään tietoisuuden ilmiöitä niiden puhtaassa muodossa, vapautuen kaikista ennalta annetuista merkityksistä ja ennakko-oletuksista. Fenomenologian tehtävä on siis paljon radikaalimpi kuin psykologian; se ei tyydy selittämään mielen toimintoja, vaan pyrkii ymmärtämään niiden perustaa ja sitä, miten tietoisuus ylipäätään mahdollistaa kokemuksen.
Psykologian metodologiset rajoitukset
- Kritiikki psykologiaa kohtaan: Husserl kritisoi psykologian metodisia puutteita, jotka hänen mukaansa estävät tieteenalalta pääsyn käsiksi ilmiöiden olennaisiin piirteisiin. Hän korostaa, että psykologian tulee ylittää nykyiset metodologiset rajoituksensa ja ottaa oppia fenomenologiasta, mikäli se haluaa saavuttaa korkeamman tieteellisen tason.
Puhtaan fenomenologian merkitys
- Fenomenologia tieteenä: Husserl esittää, että puhdas fenomenologia on tieteenä aivan omaa luokkaansa, jonka päämääränä ei ole pelkästään tiedon lisääminen olemassa olevista asioista, vaan syvällisempi ymmärrys tietoisuuden ja olemuksen suhteesta. Tämä tekee fenomenologiasta metodologisesti ja sisällöllisesti erittäin vaativan tieteenalan, joka asettaa suuret vaatimukset sen harjoittajille.
Husserl pyrkii siis johdannossa tekemään selväksi, että fenomenologia ei ole psykologiaa eikä sitä pidä sekoittaa siihen. Hän painottaa, että fenomenologia käsittelee tietoisuuden ilmiöitä tavalla, joka ylittää perinteisen psykologisen tutkimuksen rajat. Fenomenologian tavoitteena on saavuttaa ymmärrys tietoisuuden rakenteista ja kokemusten olemuksesta puhtaassa ja ennakkoluulottomassa muodossa.
Anssi H. Manninen (aka "Kant II")
Kommentit
Lähetä kommentti