Edmund Husserl ja fenomenologia
Edmund Husserl, fenomenologian perustaja, pyrki kunnianhimoisessa filosofisessa projektissaan tarjoamaan tieteelle kestävän perustan, joka ylittäisi pelkän empirismin ja rationaalisen deduktion rajat. Hän näki fenomenologian menetelmänä, joka voisi paljastaa tieteellisten käsitteiden ja teorioiden perustana olevat kokemukset ja merkitykset.
Seuraava lyhyt lainaus teoksesta Eurooppalaisten tieteiden kriisi ja transsendentaalinen fenomenologia selventänee Husserlin projektin ydinideaa:
”Deduktiivinen päättely ei ole selittämistä. Fysikaalisten tai kemiallisten kappaleiden objektiivisten rakennemuotojen ennakointi tai tietäminen ja siihen perustuva ennakointi ei selitä mitään vaan tarvitsee selittämistä. Ainoa todellinen selittäminen on asian tekemistä transsendentaalisesti ymmärrettäväksi.”
Kun Husserl toteaa, että deduktio ei ole selittämistä, hän viittaa siihen, että pelkkä looginen johtaminen tai matemaattinen mallintaminen ei riitä selittämään ilmiöiden perimmäistä luonnetta. Deduktio on tapa johtaa johtopäätöksiä annetuista premisseistä, mutta se ei kerro mitään premissien alkuperästä tai merkityksestä.
Esimerkki:
Kun sanomme, että pallo putoaa gravitaation vuoksi, viittaamme luonnonlakiin, joka kuvaa ilmiön. Tämä kuvaus kertoo meille, miten ilmiö tapahtuu (pallo putoaa, koska maan massa vetää sitä puoleensa), mutta se ei selitä, miksi tämä laki on olemassa tai mitä se merkitsee kokemusmaailmassamme. Husserl etsi syvempää selitystä, joka paljastaisi nämä perustavat merkitykset ja kokemukset.
Husserlin tuotanto, erityisesti hänen pääteoksensa Ideoita puhtaasta fenomenologiasta ja fenomenologisesta filosofiasta, on äärimmäisen vaikeaselkoista. Omassa kirjahyllyssäni ainoastaan Kantin Puhtaan järjen kritiikki yltää samalle tasolle. Olen tähän mennessä ehtinyt tutustua Husserlin tuotantoon vain pintapuolisesti, mutta olen viimein päättänyt tarttua härkää sarvista. Tulossa siis myös Husserl-aiheinen luentosarja.
Anssi H. Manninen (aka "Kant II")
Kommentit
Lähetä kommentti