Johannes Duns Scotus ja ”ensimmäinen syy”

Johannes Duns Scotus (1266-1308) oli keskiajan filosofi ja teologi, joka tunnetaan syvällisestä metafyysisestä ajattelustaan ja modaalilogiikastaan. Käsitykseni mukaan Jumalan tunnettavuudesta ja muita kirjoituksia (Gaudeamus 2008; jäljempänä JT) on ainoa suomenkielinen Scotuksen filosofiaa käsittelevä teos. Toisin kuin nimestä voisi päätellä, JT ei ole varsinaisesti uskonnollinen vaan pikemminkin filosofis-looginen teos. Se on hintansa väärti jo pelkästään Toivo J. Holopaisen kattavan Selityksiä-luvun ansiosta. Scotus on katolisen kirkon pyhimys, joten on mahdollista, että Katolisella tiedotuskeskuksella (KATT) on varastossa aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Lähetinkin heille juuri sähköpostia.

Metafysiikka on olevaa olevana (ens in quantum ens) käsittelevä tiede. Koska "ensimmäinen" kuuluu olevan määreisiin, metafysiikkaan kuuluu myös "ensimmäisen syyn" tarkastelu. Scotuksen mukaan metafysiikassa voidaan todistaa ensimmäisen syyn olemassaolo tarkastelemalla jaettuja määreitä (passiones convertibiles). Näitä ovat esimerkiksi "välttämätön" – "kontingentti" ja "riippumaton" – "riippuvainen". Scotuksen mukaan metafysiikassa on monia määreitä, joiden on mahdotonta kuulua millekään muulle kuin jonkin sellaisten olevien ensimmäisen syyn vuoksi. Metafysiikka voi siis tällaisista määreistä lähtien todistaa, että on jokin, joka on näiden olevien ensimmäinen syy.

Scotuksen monimutkaista ajatuksenjuoksua ei ole kovin helppo seurata, mutta ensi viikolla pureudumme asiaan perinpohjaisesti.

Anssi H. Manninen (aka "Kant II")

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ketogeeninen ruokavalio ja sydän: Kritiikkiä tulosten raportoinnista

Ketogeeninen ruokavalio ja sydän: Uusi tutkimus ravistelee perinteisiä uskomuksia

Rasvapaniikki puntarissa: Tyydyttyneet rasvat eivät ole sydämen vihollisia