Selvennyksiä liittyen Kantin kategorioihin
Kantin suhteellisen helppolukuinen teos Prolegomena eli johdatus mihin tahansa metafysiikkaan, joka vastaisuudessa voi käydä tieteestä ilmestyi vuonna 1783, kaksi vuotta sen jälkeen, kun hän oli julkaissut pääteoksensa Puhtaan järjen kritiikin ensimmäisen laitoksen (A-laitos). Prolegomena syntyi osin siksi, että Kant huomasi jopa huippufilosofien kamppailevan Puhtaan järjen kritiikin piinallisen monimutkaisten ideoiden kanssa. Teoksen tarkoituksena oli tarjota selkeämpi ja tiiviimpi esitys hänen kriittisen filosofiansa ydinkohdista, erityisesti tiedon synteettisestä a priori -luonteesta ja metafysiikan mahdollisuuksista tieteenä.
Kategorioihin eli puhtaisiin ymmärryksenkäsitteisiin liittyen Kant kirjoittaa:
”Tutkiessani inhimillisen tiedon puhtaita (mitään empiiristä sisältämättömiä) alkutekijöitä minun onnistui vasta pitkällisten pohdintojen jälkeen erottaa ja eristää luotettavasti aistimellisuuden puhtaat alkeiskäsitteet (avaruus ja aika) ymmärryksen alkeiskäsitteistä. Tämän ansiosta Aristoteleen luettelosta poistuvat 7., 8. ja 9. kategoria. Muut kategoriat eivät voineet olla minulle miksikään hyödyksi, koska ei ollut mitään periaatetta, jonka mukaan ymmärrystä olisi kaikin puolin voitu mitata ja määritellä täysilukuisesti ja tarkasti kaikki sen funktiot, joista sen puhtaat käsitteet juontavat juurensa.
Löytääkseni tällaisen periaatteen aloin etsiä sellaista ymmärrystoimintoa, joka sisältäisi kaikki muut toiminnot ja jonka sisältämät erot olisivat vain erilaisia muunnelmia tai momentteja – siis ymmärrystoimintoa, jolla voisin saattaa mielteen moninaisuuden yleensä ajattelun ykseyden alaiseksi. Havaitsinkin, että tämä ymmärrystoiminta koostuu arvostelman esittämisestä. Tällä alueella minulla oli käytettävissä loogikkojen jo valmiiksi tekemä työ. Se ei tosin ollut täysin vailla puutteita, mutta sen ansiosta pystyin esittämään puhtaiden ymmärrysfunktioiden täydellisen taulukon, jossa näitä funktioita ei kuitenkaan ole määritelty mihinkään objektiin nähden. Yhdistin lopuksi nämä arvostelman funktiot objekteihin ylipäätään tai pikemminkin siihen edellytykseen, että arvostelmat on määritettävä objektiivis-päteviksi. Ja tästä syntyi puhtaat ymmärryskäsitteet, joista saatoin olla, että nimenomaan ne ja niistä vain tietty määrä voivat muodostaa koko sen tietomme olioista, joka lähtee pelkästä ymmärryksestä. Minusta oli kohtuullista kutsua niitä vanhalla nimellä kategorioiksi…” (s. 140–141)
Alla näkyy hieman muokattuna Kantin esittämä taulukko.
Prolegomena |
||
Arvostelmien looginen taulukko |
||
Kvantiteettia koskien: |
Universaaliset |
|
Partikulaariset |
||
Singulaariset |
||
Kvaliteettia koskien: |
Myöntävät |
|
Kieltävät |
||
Äärettömät |
||
Relaatiota koskien: |
Kategoriset |
|
Hypoteettiset |
||
Disjunktiiviset |
||
Modaliteettia koskien: |
Problemaattiset |
|
Assertoriset |
||
Apodiktiset |
||
Kategorioiden eli puhtaiden ymmärryksenkäsitteiden transsendentaalinen taulukko |
||
Kvantiteettia koskien: |
Ykseys (mitta) |
|
Moneus (kvantiteetti) |
||
Kaikkeus (kokonaisuus) |
||
Kvaliteettia koskien: |
Reaalisuus |
|
Negaatio |
||
Limitaatio |
||
Relaatiota koskien: |
Substanssi |
|
Syy |
||
Yhteys |
||
Modaliteettia koskien: |
Mahdollisuus |
|
Olemassaolo |
||
Välttämättömyys |
Anssi H. Manninen (aka ”Kant II”)
Kommentit
Lähetä kommentti