Mitä tapahtui Jeesuksen ruumiille? Osa I: Alkusoitto
"Crucifixus est Dei Filius; non pudet, quia pudendum est. Et mortuus est Dei Filius; prorsus credibile est, quia ineptum est. Et sepultus resurrexit; certum est, quia impossibile est."
["Jumalan Poika ristiinnaulittiin; sitä ei hävetä, koska se on häpeällistä. Jumalan Poika kuoli; se on täysin uskottavaa, koska se on järjetöntä. Hänet haudattiin ja nousi ylös; se on varmaa, koska se on mahdotonta."]
-- Tertullianus, De Carne Christi (n. 200 jKr.)
Kuvittele hetki: on kevät Jerusalemissa, noin vuonna 30 jKr. Kaupunki kuhisee pääsiäisen ajan väkeä, ja yksi historian käännekohdista on juuri tapahtunut. Jeesus Nasaretilainen, kiistelty opettaja ja profeetta, on ristiinnaulittu. Hänen seuraajansa ovat shokissa, roomalaiset tyytyväisiä järjestykseen, ja juutalaisjohtajat huokaisevat helpotuksesta – tai niin he luulevat. Mutta sitten tapahtuu jotain, mikä ravistelee historiaa: Jeesuksen ruumis katoaa haudasta. Tyhjä hauta. Kivipaasi vieritettynä. Ja siitä alkaa mysteeri, joka on askarruttanut ihmiskuntaa jo vuosisatojen ajan. Mitä ihmettä tapahtui? 😮
Tervetuloa artikkelisarjaan, joka sukeltaa tähän kysymykseen – ei pelkästään perimätiedon kautta, vaan myös tieteen, historian ja filosofian linssien läpi. Tämä ei ole mikään kevyt iltapäiväkahvikeskustelu, vaan aihe, joka on synnyttänyt rekkalastillisen tutkimuskirjallisuutta, kiivaita väittelyitä ja loputtomia teorioita. Ja silti, yllättävää kyllä, moni meistä ei tiedä, kuinka syvälle tämä kaninkolo johtaa.
Miksi tämä on iso juttu?
Jeesuksen ruumiin katoaminen on kristinuskon ydinkysymyksiä, mutta se ei ole pelkkä teologinen pulma. Se on historiallinen arvoitus, joka haastaa meidät pohtimaan, mitä tiedämme menneisyydestä ja miten tulkitsemme todisteita. Uuden testamentin tekstit – erityisesti evankeliumit – kertovat tyhjästä haudasta ja ylösnousemuksesta, mutta niitä on helppo pitää puolueellisina lähteinä. Vaihtoehtoja on monia: varastettiinko ruumis? Heräsikö Jeesus sittenkin? Oliko koko juttu symbolinen kertomus? Vai jotain muuta, mitä emme osaa edes kuvitella?
Historioitsijat ovat penkoneet aikakauden dokumentteja ja todenneet, että tyhjä hauta on ainakin jossain muodossa historiallisesti uskottava tapahtuma – mutta sen selitys jakaa mielipiteitä. Teologit argumentoivat ylösnousemuksen puolesta, kun taas skeptikot näkevät tarinassa symbolisia ulottuvuuksia. Samaan aikaan arkeologit kaivavat Lähi-idän hiekkaa ja filosofit pohtivat, voiko ihmeitä ylipäänsä selittää rationaalisesti. Tämä on se soppa, johon sukellamme.
Mitä odottaa tältä sarjalta?
Tässä sarjassa emme tyydy pintapuolisiin vastauksiin; yksikään kivi ei jää kääntämättä. Käymme läpi keskeiset teoriat: oliko kyseessä ylösnousemus, ruumiinvarkaus, väärinkäsitys vai jotain muuta? Tarkastelemme historiallisia lähteitä, kuten evankeliumeja ja Josefus Flaviuksen kirjoituksia, mutta myös modernia tutkimusta. Pohdimme, mitä moderni tiede – esimerkiksi arkeologia ja rikostekninen tutkimus – voi sanoa 2000 vuotta vanhasta mysteeristä. Ja kyllä, filosofian ystävätkin saavat osansa: mitä ”todellisuus” tai ”ihme” edes tarkoittavat tässä kontekstissa?
Tyyli ei ole kuivakka luentosalijorina, vaan elävä ja utelias – vähän kuin istuisimme kahvilassa Jerusalemissa ja pohtisimme tätä mysteeriä yhdessä. Tavoitteena on valaista, haastaa ja inspiroida, olitpa sitten vakaumuksellinen uskova, skeptikko tai jotain siltä väliltä.
Seuraavaksi: historiallinen näyttämö
Seuraavassa osassa sukellamme siihen, mitä tiedämme Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta ja hautaamisesta. Miltä Jerusalem näytti vuonna 30? Keitä oli paikalla? Ja miksi tyhjä hauta aiheutti sellaisen kohun? Pysy kuulolla – tämä oli vasta alkusoittoa.😎
Anssi H. Manninen (aka ”Kant II”)
Kommentit
Lähetä kommentti