Muutama lisäselvennys Scotuksen metafyysiseen jumaltodistukseen

 


Osa I:n alussa mainitsin Scotuksen kolme metafyysistä ydinsädettä: ensimmäinen syy, korkein päämäärä ja täydellisin olio. Tarkemmin ottaen Scotus puhuu ensimmäisestä vaikuttavasta syystä (causa prima efficiens), mikä käy ilmi tekstistä, mutta selvennetään varmuuden vuoksi. Alla neljä aristoteelista syylajia puun kasvun esimerkillä – Scotus kääntää ne metafyysiseksi dynamiikaksi, jossa vaikuttava syy kruunaa hierarkian. Sen jälkeen peilaan terminologiaani suomenkieliseen Scotus-tekstiin.

Neljä aristoteelista syylajia: Esimerkkinä puun kasvu

1. Vaikuttava syy (causa efficiens) – "Mikä saa aikaan?" 

   Toimija tai voima, joka käynnistää muutoksen. Esimerkki: Siemen saa puun kasvamaan. Scotus nostaa tämän ytimeensä: ensimmäinen vaikuttava syy on Jumala, joka ei vain "käynnistä", vaan kannattelee koko hierarkiaa tässä ja nyt (kuten Osa I:n höyrykonemetafora).

2. Materiaalinen syy (causa materialis) – "Mistä aineesta?" 

   Materiaali, josta asia koostuu. Esimerkki: Puu tarvitsee multaa ja vettä kasvaakseen. Scotus näkee tämän kontingenttina "rakennuspalikkana", joka riippuu vaikuttavasta syystä – ilman käynnistäjää se on vain inerttiä mössöä.

3. Formaali syy (causa formalis) – "Mikä muoto?" 

   Rakenne tai essenssi, joka määrittelee "mitä asia on". Esimerkki: Puun "puumaisuus" – sen DNA ja kasvun malli. Scotus linkittää tämän täydellisyyshierarkiaan (tulee esiin Osa II:ssa), jossa alemmat muodot palvelevat korkeampia.

4. Finaalinen syy (causa finalis) – "Mihin päämäärään?" 

   Tarkoitus tai tavoite, joka ohjaa toimintaa. Esimerkki: Puu kasvaa kohti valoa hedelmällisyyden vuoksi. Scotus tekee tästä ydinsäteensä: se vaatii ylintä päämäärää, Jumalaa, joka antaa teleologialle loogisen perustan.

Terminologinen peilaus suomenkieliseen Scotus-tekstiin

Tietääkseni Toivo J. Holopaisen kääntämä ja selittämä Jumalan tunnettavuudesta ja muita kirjoituksia (Gaudeamus, 2008) on ainoa suomenkielinen Scotus-teksti. Analyysissäni käytän hieman vapaampaa terminologiaa elävöittääkseni tekstiä, mutta asiat ovat täysin samat. Scotus puhuu kolmikertaisesta primaarisuudesta (tribus primariis), jossa metafyysiset ydinsäteet ovat: 

- Ensimmäinen vaikuttava syy (minun "ensimmäinen syy"). 

- Ensimmäinen päämäärä (minun "korkein päämäärä"). 

- Ensimmäinen eminenssissä (minun "täydellisin olio"). 

Nämä ovat lisämääreittä ensimmäisiä – absoluuttisia, ilman ehdollisia lisäyksiä, mikä korostaa niiden loogista välttämättömyyttä.

Anssi H. Manninen (aka ”Kant II”)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ozempic oikeustaisteluissa: Miljardien dollarien korvausvaateet vatsahalvausten ja näönmenetysten vuoksi

Ketogeeninen ruokavalio ja sydän: Kritiikkiä tulosten raportoinnista

Ketogeeninen ruokavalio ja sydän: Uusi tutkimus ravistelee perinteisiä uskomuksia