Husserl ja kokeellisen psykologian murskakritiikki

 

(Lue ensin: Edmund Husserl ja fenomenologia – Osa I: Fenomenologia ei ole psykologiaa)

Ennen kuin jatkamme fenomenologiaan pureutuvaa kirjoitussarjaa, vilkaisemme lyhyesti Husserlin toista teosta, jossa hän esittää ankaraa kritiikkiä kokeellista psykologiaa kohtaan. Selitän ensin lyhyesti, mistä kriitikin kohteessa on kysymys.

Kokeellinen psykologia on psykologian osa-alue, joka tutkii ihmisen käyttäytymistä ja mielen toimintoja tieteellisillä menetelmillä. Sen keskeinen piirre on luonnontieteistä lainattu tutkimusote, joka painottaa systemaattista kokeilua, mittaamista ja empiiristä havaintoa. Kokeellisessa psykologiassa pyritään asettamaan hypoteeseja, suorittamaan kontrolloituja kokeita ja analysoimaan tuloksia objektiivisesti, tavoitteena ymmärtää ja selittää ihmisen käyttäytymisen ja mielen toimintojen lainalaisuuksia tieteellisesti.

Yksi Husserlin suppeahkon teoksen Filosofia ankarana tieteenä keskeisistä teemoista on kokeellisen psykologian kritiikki, jossa hän esittää perusteellisia vastaväitteitä siihen, miten psykologiaa yritetään kehittää tieteellisenä oppialana.

Kriittisen analyysin pääkohdat

  1. Kokeellisen psykologian metodologiset rajoitteet
    Husserl arvostelee kokeellista psykologiaa erityisesti sen metodologisista lähtökohdista. Hän katsoo, että psykologia perustuu liian vahvasti luonnontieteellisiin menetelmiin, jotka eivät sovellu hyvin ihmismielen tutkimiseen. Psykologia yrittää redusoida tietoisuuden ja mentaaliset ilmiöt fyysisiin prosesseihin, mikä johtaa Husserlin mukaan olennaisten inhimillisten kokemusten ja tietoisuuden piirteiden vääristymiseen tai sivuuttamiseen. Husserl korostaa, että ihmisen subjektiivinen kokemus on liian monimutkainen, jotta se voitaisiin ymmärtää pelkästään ulkoisesti havaittavien käyttäytymismallien ja fysiologisten prosessien kautta.

  2. Naturalismi ja sen ongelmat
    Husserl hyökkää kokeellisen psykologian naturalistista lähestymistapaa vastaan, jossa ihmismieltä käsitellään ikään kuin se olisi yksi luonnonilmiö muiden joukossa. Tämä naturalismi pyrkii selittämään mielen toimintoja luonnonlakien avulla, mutta Husserlin mukaan se ei pysty tavoittamaan tietoisuuden ainutlaatuisuutta. Hän väittää, että naturalismi ohittaa tietoisuuden ja intentionaalisuuden (mielen suuntautuneisuus objekteihin), jotka ovat hänen mielestään keskeisiä elementtejä ymmärtääksemme ihmisen kokemusta.

  3. Fenomenologinen lähestymistapa
    Vastauksena kokeellisen psykologian puutteisiin Husserl esittää oman fenomenologisen lähestymistapansa, joka keskittyy suoraan tietoisuuden kokemuksiin sellaisina kuin ne ilmenevät. Fenomenologia pyrkii kuvaamaan ja analysoimaan tietoisuuden rakenteita ilman, että niitä redusoitaisiin fyysisiin tai luonnontieteellisiin selitysmalleihin. Husserl korostaa, että todellinen filosofinen tutkimus edellyttää tietoisuuden ilmiöiden tarkastelua niiden omassa kontekstissaan, ilman että niitä yritetään pakottaa sopimaan luonnontieteellisiin raameihin.

  4. Psykologismin kritiikki
    Husserl hyökkää myös psykologismia vastaan, joka on ajatus siitä, että logiikan ja muiden tieteenalojen periaatteet voitaisiin perustaa psykologisiin prosesseihin. Hän väittää, että psykologismi sekoittaa subjektiiviset mentaaliset prosessit objektiivisten, loogisten totuuksien kanssa, mikä johtaa relativismiin ja tieteellisten periaatteiden heikentymiseen. Husserl näkee, että tällainen sekoitus vaarantaa tieteellisen ajattelun perustan, koska se jättää huomioimatta loogisten periaatteiden objektiivisuuden.

  5. Filosofian ja psykologian erottaminen
    Yksi Husserlin pääväitteistä on se, että filosofia ja psykologia ovat perusluonteeltaan erilaisia ja ne tulee erottaa toisistaan. Filosofian tehtävä on hänen mukaansa tarkastella kaikkein perustavimpia kysymyksiä olemassaolosta, tiedosta ja tietoisuudesta sellaisella tarkkuudella ja ankaruudella, jota kokeellinen psykologia ei voi saavuttaa. Husserl näkee filosofian erityisenä tieteenä, joka pystyy pureutumaan syvemmälle tietoisuuden ja kokemuksen olemukseen kuin kokeellinen psykologia, joka on hänen mielestään liian kapea-alainen ja pinnallinen.

Kotiläksy

Husserl näkee kokeellisen psykologian metodologian ja naturalismin riittämättömänä ja jopa vaarallisena, koska se jättää huomioimatta tietoisuuden, kokemuksen ja intentionaalisuuden olennaiset piirteet. Hänen fenomenologinen lähestymistapansa tarjoaa vaihtoehdon, joka korostaa tietoisuuden suoraa tarkastelua ja pyrkii välttämään kokeellisen psykologian reduktionismia. Husserlille filosofia on ankara tiede, joka voi paljastaa tietoisuuden ja kokemuksen todellisen luonteen, toisin kuin kokeellinen psykologia, joka hänen näkemyksensä mukaan jää väistämättä pinnalliseksi.

Anssi H. Manninen (aka "Kant II")

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ristiriidan periaate

Olympialaisten avajaisseremoniassa ei seiso Raamatun kultainen vasikka

Kant-tutkimus kärsii heikosta tilasta (synteettinen a priori)