Changing Markets Foundation: Itsekorotetut tuomarit ilman asiantuntemusta – "Misinfluencers"-listan vaarallinen peli

 


Tässä lyhykäisessä kirjoituksessa pureudun piilotettuihin voimiin, jotka muokkaavat julkista keskustelua ravitsemuspolitiikasta ja ympäristöasioista. Valokeilaan päätyy Changing Markets Foundation (CMF), pieni alankomainen aktivistiryhmä, joka on noussut yhdeksi näkyvimmistä toimijoista lihateollisuuden vastaisessa rintamassa. Perustettu vuonna 2015, CMF keskittyy kampanjoihin, jotka pyrkivät siirtämään markkinoita kohti "kestävämpiä" vaihtoehtoja – eli käytännössä pois perinteisistä proteiininlähteistä kuten lihasta ja maitotuotteista.

Ryhmän takana on kourallinen entisiä Greenpeacen työntekijöitä, kuten perustajat Joakim Bergman ja Paul Gilding, jotka rahoittavat toimintaa suurelta osin omista "konsultointituloistaan". Budjetti pyörii miljoonissa euroissa, mutta läpinäkyvyys lahjoittajissa on heikkoa. CMF ei ole tiedeyhteisö, vaan aktivistijärjestö, joka työstää kampanjoita kansanlaisjärjestöille ja tutkii markkinoiden "epäreiluja" käytäntöjä. Ongelma? Heidän viimeisin tempauksensa ylittää aktivismin rajat ja astuu suoraan vaaralliselle alueelle: itse asetettuun tuomioistuimeen, jossa he jakavat leimoja ilman minkäänlaista tieteellistä tai juridista legitimiteettiä.

EAT-Lancet ja "misinfluencers"-lista: Aktivismia vai noitavainoa?

Syyskuun lopulla CMF julkaisi raportin nimeltä ”Meat vs EAT-Lancet: The dynamics of an industry-orchestrated online backlash”, joka purkaa vuoden 2019 EAT-Lancet-komission raportin saamaa vastustusta. Mutta CMF ei tyydy pelkkään analyysiin. Heidän raporttinsa esittelee "misinfluencers"-listan: verkoston "teollisuudelle ystävällisiä" tiedemiehiä, lääkäreitä, vaikuttajia, journalisteja ja kirjailijoita, jotka ovat kritisoineet EAT-Lancetia somessa. Listalla komeilevat sellaiset nimet kuten lihansyöntiä puolustava kirurgi Shawn Baker, tiedejournalisti Nina Teicholz ja tutkija Frédéric Leroy, jota CMF kutsuu "keskeiseksi hahmoksi" disinformaation levittäjänä. CMF väittää, että nämä henkilöt ovat osa "tiiviisti koordinoitua verkostoa", joka levittää disinformaatiota lihateollisuuden rahoittamana.

Pysähdytäänpä tähän hetkeksi: kuka antoi CMF:lle oikeuden leimata nämä ihmiset "misinfluencereiksi"? Lista ei ole vain lista – se on julkinen tuomio, joka implikoi petosta, korruptiota ja disinformaation levitystä. CMF on asettanut itsensä näennäisauktoriteetiksi, joka päättää, kuka on "väärä" ääni ravitsemuskeskustelussa. Ja tässä piilee ydinkritiikki: CMF:llä ei ole mitään osaamista esimerkiksi ravintofysiologiassa ja metaboliassa. Heidän toimintansa on puhdasta aktivismia, joka verhoutuu tieteeseen, mutta todellisuudessa se pyrkii vaimentamaan kriittisiä ääniä.

Juridiset varjopuolet: Kunnianloukkauksen tanssiin astumista?

Lopuksi lyhyt pohdinta juridisesta näkökulmasta, sillä CMF:n tempaus ei ole vain eettisesti kyseenalainen, vaan myös oikeudellisesti liukas. Kunnianloukkaus koskee väittämiä, jotka vahingoittavat toisen mainetta ilman perusteltua syytä. Termi "misinfluencer" ei ole neutraali – se implikoi tahallista harhaanjohtamista, mikä voidaan tulkita täysveriseksi leimaamiseksi. Toistaiseksi ei ole tiedossa oikeusjuttuja CMF:ää vastaan tästä kampanjasta, mutta historia tuntee tapauksia: vastaavat aktivistikampanjat ovat johtaneet korvauksiin, kun "totuusväittämät” eivät pidäkään paikkaansa. CMF saattaa vedota sananvapauteen tai "julkisen intressin" puolustamiseen, mutta rajanveto on ohut.

Anssi H. Manninen (aka ”Kant II”)

Lue myös: Punainen liha ja ravitsemusepidemiologian syöksykierre

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ozempic oikeustaisteluissa: Miljardien dollarien korvausvaateet vatsahalvausten ja näönmenetysten vuoksi

Ketogeeninen ruokavalio ja sydän: Kritiikkiä tulosten raportoinnista

Ketogeeninen ruokavalio ja sydän: Uusi tutkimus ravistelee perinteisiä uskomuksia