Novo Nordiskin Wegovy-piilomainonta Suomessa: Juridinen tarkastelu

 


Novo Nordiskin massiivinen mainoskampanja Facebookissa on herättänyt huomiota: yhtiö levittää linkkiä Lihavuudesta-podcastiin, jossa maksetut asiantuntijat propagoivat mielikuvaa, että laihduttaminen elämäntavoilla ei onnistu. Vaikka podcast ei suoraan mainitse Wegovyä – Novo Nordiskin painonhallintaan tarkoitettua reseptilääkettä – sen viesti tukee voimaakkasti lääkkeen tarvetta. Mutta onko tällainen markkinointi laillista Suomessa? Pureudutaan juridiseen puoleen – ex cathedra. 😎

Reseptilääkkeiden markkinointi: Tiukat säännöt Suomessa

Suomessa reseptilääkkeiden, kuten Wegovyn, markkinointi on tiukasti säänneltyä. Lääkelain (395/1987) 58 § kieltää reseptilääkkeiden markkinoinnin suoraan kuluttajille. Mainokset saa suunnata vain terveydenhuollon ammattilaisille, kuten lääkäreille tai apteekkihenkilöstölle. Tämä perustuu EU:n lääkedirektiiviin (2001/83/EY), joka estää kuluttajille suunnatun markkinoinnin (ns. direct-to-consumer, DTC). Ainoastaan ilman reseptiä saatavia itsehoitolääkkeitä saa mainostaa yleisölle, mutta Wegovy ei tähän ryhmään kuulu.

Markkinoinniksi lasketaan mikä tahansa toiminta, joka edistää lääkkeiden käyttöä tai myyntiäei siis vain suorat mainokset, vaan myös sisältö, joka vaikuttaa kuluttajien asenteisiin. Tässä tapauksessa Novo Nordiskin Facebook-mainos ja siihen linkitetty podcast muodostavat tällaisen markkinointikokonaisuuden.

Onko podcast-mainonta piilomarkkinointia?

Novo Nordiskin mainos linkittää podcastiin, jossa asiantuntijat levittävät mielikuvaa, että elämäntapamuutokset eivät riitä lihavuuden hoitoon. Tämä viestii epäsuorasti, että lääke, kuten Wegovy, on välttämätön ratkaisu. Lääkelain 59 § ja Fimean ohjeet kieltävät tällaisen epäsuoran markkinoinnin, jos se houkuttelee kuluttajia tarpeettomaan lääkkeen käyttöön. Erityisesti sisältö ei saa hyödyntää kuluttajan tietämättömyyttä tai hädänalaista tilaa, kuten lihavuusongelmaa.

Podcastin vihjaus, että laihduttaminen elämäntavoilla ei onnistu, on ongelmallinen. Puolueettomat asiantuntijatahot korostavat elämäntapamuutosten keskeistä roolia lihavuuden hoidossa. Jos vihjaus esitetään yksipuolisesti ja Novo Nordisk rahoittaa podcastia, se voidaan tulkita harhaanjohtavaksi markkinoinniksi, joka rikkoo lääkelakia. Facebook-mainos itsessään vahvistaa markkinointiluonnetta, sillä se tavoittaa suomalaisia kuluttajia geolokaatioiden kautta, jolloin se kuuluu Suomen lainsäädännön piiriin.

Harhaanjohtavuus ja eettiset ohjeet

Kuluttajansuojalain (38/1978) mukaan markkinointi ei saa olla harhaanjohtavaa. Podcastin viesti voi rikkoa tätä, jos se antaa yksipuolisen kuvan lihavuuden hoidosta ja implikoi lääkkeen olevan ainoa ratkaisu. Lisäksi Lääketeollisuus ry:n eettiset ohjeet, joita Novo Nordiskin tulisi noudattaa, kieltävät reseptilääkkeiden kuluttajamarkkinoinnin ja vaativat avoimuutta sponsoroinnista. Jos podcastin rahoitus on epäselvää, se voi olla eettinen rikkomus, vaikka Wegovyä ei mainittaisikaan nimeltä.

Johtopäätös: Laillista vai ei?

Tämä tilanne on juridinen rajatapaus, mutta se näyttäisi kallistuvan kielletyn markkinoinnin puolelle. Epäsuora kuluttajamarkkinointi ja harhaanjohtava viesti rikkonevat lääkelain ydinsääntöjä.

Anssi H. Manninen (aka ”Kant II”)

Lue myös: UPDATE: Ozempic-skandaali paisuu – kantajia yli 2600, uusi tutkimus vahvistaa näkövauriot

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ozempic oikeustaisteluissa: Miljardien dollarien korvausvaateet vatsahalvausten ja näönmenetysten vuoksi

Ketogeeninen ruokavalio ja sydän: Kritiikkiä tulosten raportoinnista

Ketogeeninen ruokavalio ja sydän: Uusi tutkimus ravistelee perinteisiä uskomuksia