S5-modaalilogiikka nosti Ukko Yli-Jumalan kuolleista
(Lue ensin: Anselm Canterburylainen: Uskon ja järjen yhdistäjä)
”Jumala on kuollut! Jumala jää kuolleeksi! Ja me olemme hänet surmanneet!“
– Friedrich Nietzsche, Iloinen tiede (1882)
Lyhyt S5-primeri
◊P = on loogisesti mahdollista, että P
□P = on loogisesti välttämätöntä, että P (tosi kaikissa mahdollisissa maailmoissa)
S5-aksiooma: ◊□P → □P
(Eli jos jokin on mahdollisesti välttämätöntä, se on myös tässä maailmassa välttämätöntä.)
Anselmi oli siis oikeassa jo vuonna 1078.
Määritelmä
G = ”jokin, mitä suurempaa ei voi ajatella“ (id quo maius cogitari nequit)
Premissit
1. On loogisesti mahdollista, että G on välttämättömästi olemassa. (◊□∃x Gx)
2. Välttämätön olemassaolo on suurempaa kuin kontingentti.
3. S5-aksiooma: ◊□P → □P
4. ◊□∃x Gx (premissi 1)
5. □∃x Gx (4 + S5)
6. ∃x Gx (5 + välttämättömyys implikoi aktuaalisen olemassaolon)
Q.E.D. (Quod Erat Demonstrandum = mikä oli osoitettava)
Vanhat vastaväitteet kuolevat seuraavasti:
- Kantin ”olemassaolo ei ole reaalipredikaatti“ [1] osuu Descartesin ja Leibnizin versioihin, ei Anselmiin. Anselm ei lisää olemassaoloa predikaattina – hän sanoo, että olemattomuus olisi itsessään epätäydellisyyttä.
- Gaunilon ”täydellinen saari” -vasta-argumentti [2] kaatuu yhä: saaret ovat kontingentteja, G ei voi olla.
- Hume ja muut empirismit eivät pääse edes peliin mukaan: tämä on puhtaasti apriorinen ja modaali todistus.
Ukko Yli-Jumala nousi siis kuolleista – ja tällä kertaa pelkällä järjellä. 😎
Anssi H. Manninen (aka ”Kant II”)
1. Puhtaan järjen kritiikki s. 355-359
2. Kaksi kirjoitusta Jumalan olemassaolosta – Monologion ja Proslogion s. 195-201
Lue myös: Miksi S5-modaalilogiikka herätti Ukko Yli-Jumalan kuolleista – rautalangasta väännettynä

Kommentit
Lähetä kommentti