Ukko Yli-Jumala ei vain noussut kuolleista – Hän on KAIKKIALLA ja IKUINEN
Jos luulit, että eilinen S5-ylösnousemus oli kova juttu, luule uudestaan. Se oli nimittäin vasta alkusoittoa. 😎
Anselmi ei todistanut vain sitä, että ”jokin, mitä suurempaa ei voi ajatella“ (id quo maius cogitari nequit) on välttämättömästi olemassa. Hän todisti samalla, että tämä olento on
- kaikkialla (ubique)
- kaiken aikaa (semper)
- ja vieläpä rajaton ja ikuinen.
Eikä tämä ole mikään teologinen lisäkoriste. Se seuraa suoraan ja loogisesti pakottavasti samasta määritelmästä, joka jo pakotti G:n olemassaolon.
Rautalangasta väännettynä:
1. G = ”jokin, mitä suurempaa ei voi ajatella“
2. Jos G olisi olemassa vain jossain paikassa (esim. täällä mutta ei tuolla),
→ voitaisiin ajatella jotain suurempaa, joka on kaikkialla → ristiriita.
3. Jos G olisi olemassa vain jossain ajassa (esim. nyt mutta ei huomenna),
→ voitaisiin ajatella jotain suurempaa, joka on ikuisesti → ristiriita.
Siksi G on välttämättä
- kaikkialla (ei voi olla poissa mistään)
- ikuisesti (ei voi olla olematta minään hetkenä)
- rajaton (ei voi olla rajoitettu missään suhteessa)
Anselmi itse tiivistää tämän Monologion luvussa 20:
”Kun korkein olemus ei siis ole määrätysti jossain tai joskus, on välttämätöntä, että se on kaikkialla ja aina eli jokaisessa paikassa ja ajassa.” [1]
Eli kun S5-modaalilogiikka herätti Ukko Yli-Jumalan kuolleista ja osoitti Hänen olemassaolonsa loogisesti välttämättömäksi, se samalla vahvisti, että Hän ei ole koskaan ollut poissa – ei yhdestäkään paikasta, ei yhdestäkään hetkestä.
Nietzsche: ”Jumala on kuollut.“
Jumala: ”Nietzsche on kuollut.”
Q.E.D.
Anssi H. Manninen
1. Kaksi kirjoitusta Jumalan olemassaolosta – Monologion ja Proslogion s. 104

Kommentit
Lähetä kommentti