Kutistuiko omnipotentti jumalolento yhtäkkiä pelkäksi sään jumalaksi?

 


Jumalan nimi, Jahve (hepreaksi יהוה), on ollut teologisen ja historiallisen pohdinnan kohteena vuosisatojen ajan. Perinteisesti nimi liitetään Jumalan ikuiseen olemukseen Mooseksen kirjassa esiintyvällä ilmaisulla "Minä olen se, joka minä olen" (2. Moos. 3:14). Vastikään julkaistussa teoksessa Jumalan synty - Isän ja Pojan kätketty historia pyritään kuitenkin haastamaan tämä perinteinen näkemys. Kirjoittajat ehdottavat, että "Jahve" voisi tarkoittaa "puhaltaa" ja viitata sään jumalaan, sekä että Raamatusta olisi sensuroitu viittauksia Jahvea esittäviin patsaisiin. Nämä väitteet herättävät kysymyksen: jos Jahve olisikin rajallinen sään jumala eikä omnipotentti luoja, romahtaisiko kristinuskon logiikka? Tässä artikkelissa tarkastelen lyhyesti näitä hypoteeseja arkeologisen, tekstikriittisen ja teologisen näytön valossa.

"Minä olen se, joka minä olen" vai "puhaltaa"?

Perinteinen tulkinta

Perinteisesti Jahven nimi on yhdistetty 2. Mooseksen kirjan 3:14 kohtaan, jossa Jumala sanoo Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen" (hepreaksi אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה, ʾehyeh ʾăšer ʾehyeh). Nimi "Jahve" (יהוה) kytkeytyy heprean verbiin "היה" (hayah), joka tarkoittaa "olla" tai "tulla". Tämä tulkinta korostaa Jumalan itsenäistä, ikuista ja rajatonta olemusta – Hän on olemassa itsestään, ilman alkuja tai loppuja.

  • Teologinen merkitys: Tämä näkemys vahvistaa Jahven transsendenssia ja anikonista (kuvatonta) palvontaa, erottaen Hänet muinaisen Lähi-idän epäjumalista, joita palvottiin patsaiden kautta.
  • Filosofinen tuki: Anselm Canterburylainen määritteli Jumalan "joksikin, mitä suurempaa ei voi ajatella". Hänen ontologinen argumenttinsa väittää, että tällaisen olion on oltava olemassa loogisesti välttämättömästi, mikä edellyttää Jumalan omnipotenssia.

Vaihtoehtoinen hypoteesi: "Puhaltaa"

Vaihtoehtoinen tulkinta ehdottaa, että "Jahve" voisi tarkoittaa "puhaltaa" ja viitata sään tai myrskyn jumalaan. Tämä hypoteesi pohjautuu seemiläiseen juureen "hwh" (puhaltaa) ja akkadinkieliseen sanaan "hawû" (tuuli).

  • Konteksti: Muinaisessa Lähi-idässä sään jumalat, kuten kanaanilainen Baal, olivat yleisiä, ja heidän palvontansa sisälsi konkreettisia patsaita.
  • Raamatulliset vihjeet: Jahvea kuvataan myrskyn herrana esimerkiksi Psalmissa 29, mikä voisi tukea tätä hypoteesia. Nämä kuvaukset eivät kuitenkaan liity patsaiden palvontaan.

Puhallushypoteesi on spekulatiivinen. Se ei kykene selittämään Jahven palvonnan anikonista luonnetta, joka erottaa sen selvästi muista alueen uskonnoista. Perinteinen tulkinta on selvästi vahvemmin linjassa tekstuaalisen ja historiallisen näytön kanssa.

Väite Jahve-patsaiden sensuroinnista: Onko siitä todisteita?

Toinen kiistanalainen väite on, että Raamatusta olisi poistettu viittauksia Jahvea esittäviin patsaisiin myöhemmän anikonisen perinteen tukemiseksi. Tutkitaan tätä hieman tarkemmin.

Arkeologinen näkökulma

  • Patsaiden puute: Toisin kuin kanaanilaisten jumalten kohdalla, muinaisesta Israelista ei ole löydetty selviä arkeologisia todisteita Jahve-patsaista.
  • Kuntillet Ajrud: 800-luvulta eaa. peräisin olevat löydöt mainitsevat Jahven ja "hänen Asherahinsa", mutta eivät suoraan viittaa patsaisiin.

Tekstikriittinen analyysi

  • Raamatun tekstit: Vaikka Raamatun tekstejä on muokattu historian saatossa, ei ole suoraa näyttöä siitä, että Jahve-patsaita koskevia mainintoja olisi järjestelmällisesti poistettu.
  • Historiallinen kehitys: Tekstien muokkaus on todennäköistä, mutta sensuroinnin kohde liittyy enemmän yleiseen epäjumalanpalvonnan torjumiseen kuin spesifisti Jahve-patsaisiin.

Väite sensuroinnista on spekulatiivinen. Nykyinen arkeologinen ja tekstuaalinen näyttö ei tue Jahve-patsaiden olemassaoloa tai niiden mainintojen poistoa.

Sään jumalan palvonta ja patsaiden rooli

Jos Jahve olisi ollut sään jumala, kuten Baal, hänen palvontansa olisi todennäköisesti sisältänyt patsaita, ja näitä olisi löydetty arkeologisissa kaivauksissa.

  • Vertailu muihin uskontoihin: Muinaisessa Lähi-idässä sään jumalia palvottiin runsaiden patsaiden avulla, ja Baalin palvonnasta on säilynyt konkreettisia todisteita.
  • Jahven ainutlaatuisuus: Jahven palvonnasta ei ole löydetty vastaavia jälkiä, mikä viittaa siihen, että hänen palvontansa oli poikkeuksellisen anikonista.

Patsaiden puuttuminen heikentää olennaisella tavalla puhallushypoteesia. Jos Jahve olisi ollut sään jumala, hänen palvontansa olisi todennäköisesti noudattanut alueen yleisiä käytäntöjä, mutta todisteet osoittavat toista.

Kristinuskon logiikka: Kestääkö se "sään jumalan"?

Keskeinen kysymys on, romahtaisiko kristinuskon logiikka, jos Jahve olisikin rajallinen sään jumala eikä omnipotentti jumalolento.

  • Anselmin argumentti: Anselmin määritelmä edellyttää Jumalalta täydellisyyttä ja omnipotenssia. Sään jumala ei täyttäisi tätä kriteeriä, sillä voimme kuvitella jotain suurempaa – esimerkiksi olennon, joka hallitsee koko universumia.
  • Teologiset perusteet: Kristinuskon opit, kuten maailman luominen, syntien sovitus ja pelastus, nojaavat Jumalan rajattomaan voimaan. Rajallinen sään jumala ei voisi kantaa näitä narratiiveja.

Jos Jahve typistettäisiin sään jumalaksi, kristinuskon perinteinen logiikka romahtaisi kasaan. Puhallushypoteesi ei näytä kestävän kriittistä tarkastelua, ja perinteinen näkemys Jumalan omnipotenssista seisoo vankkana pystyssä.

Alustava tuomio by Kant II

Puhallushypoteesi, joka esittää Jahven sään jumalaksi, vaikuttaisi olevan epätosi. Jahven nimen – "Minä olen se, joka minä olen" – abstrakti luonne tekee Hänestä lähes mahdottoman kuvattavan patsaassa. Lisäksi, jos tällaisia patsaita olisi kerran tehty, niitä olisi todennäköisesti ollut lähes joka kodissa, ja arkeologiset kaivaukset olisivat paljastaneet niitä runsaasti. Todisteiden puute kuitenkin puhuu toista – Jahven palvonnan anikoninen luonne erottaa Hänet selvästi muista jumalista.

Anssi H. Manninen (aka ”Kant II”)

Kommentit

  1. Jos jätetään huomiotta teesi Jahven kehittymisestä sään jumalasta, miten suhtaudut Sensuroitu-kirjassa esitettyyn ajatukseen siitä, että Jahve on ollut alun perin
    jumalajärjestelmän alajumala, jonka juutalaiset ovat ottaneet omakseen ja myöhemmin ainoaksi jumalakseen? Juutalaisethan ovat kehittyneet kansana muiden kansojen joukossa monijumalaisessa kulttuurissa; ei liene todisteita, että he olisivat se "ensimmäinen" kansa, jolla olisi ollut ainoana vain se yksi jumala ja muut olisivat pitäneet muita, omia jumaliaan?

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ozempic oikeustaisteluissa: Miljardien dollarien korvausvaateet vatsahalvausten ja näönmenetysten vuoksi

Ketogeeninen ruokavalio ja sydän: Kritiikkiä tulosten raportoinnista

Ketogeeninen ruokavalio ja sydän: Uusi tutkimus ravistelee perinteisiä uskomuksia