Välimerellinen keto voitti AHA-ruokavalion dementiamarkkereissa

 


Tuoreehko tutkimus testasi, auttaako ketoruokavalio aivoja paremmin kuin perinteinen ”sydänterveellinen” ruokavalio (AHA). Osallistujina oli 19 aikuista, joilla oli esidiabetes ja joko lievä muistihäiriö tai kohonnut Alzheimerin riski. He söivät vuorotellen 6 viikkoa muokattua Välimeren ketoa (vähän hiilihydraatteja, runsaasti terveellisiä rasvoja) ja 6 viikkoa American Heart Associationin (AHA) vähärasvaista ruokavaliota.

Tulokset olivat selvät:

Keto paransi lähes kaikkia mitattuja asioita, jotka liittyvät dementiaan ja Alzheimeriin:

- Vähensi tulehdusta

- Nostatti hyvää HDL-kolesterolia

- Korjasi haitallisia rasva- ja aminohappohäiriöitä veressä ja aivo-selkäydinnesteessä

- Näytti kääntävän aivojen riskiprofiilin parempaan suuntaan

AHA-ruokavalio ei saanut käytännössä mitään aikaiseksi.

Tutkimus on pieni, mutta hyvin tehty pilottikoe.  Jäämme odottelemaan jatkotutkimuksia.

Anssi H. Manninen (aka ”Kant II”)



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Superruokavaliokokeilu: Kuinka kauan Valkoinen Mies® voi kärvistellä pelkillä Poprilli®-grillimakkaroilla?

Poikkeuksellista kiinnostusta herättävä ATX-304: Lupaava uusi lääkeainekandidaatti lihavuuteen ja kardiometabolisiin sairauksiin

Valheenpaljastuksen tapaustutkimus nro 1: Jari Sillanpään anteeksipyyntö syynissä